Online alapozó terápia

Alkalmazkodva a koronavírus okozta változásokhoz, 2020 április 1.-vel fejlesztőközpontunkban kialakításra került egy online műhely, melynek célja az volt, hogy a szükségszerűen felfüggesztett terápiás folyamatok tovább folytatódhassanak. Igyekeztünk a legmegfelelőbb technikai felszereltséggel elérni, hogy a módszerrel ebben a formában is a lehető legeredményesebben tudjunk dolgozni. Nagyfelbontású, széleslátókörű kamera biztosítja a gyermeknek a minél pontosabb képi minőséget, valamint projektor segítségével hozzuk el terapeutáinknak életnagyságban a gyermeket, a lehető legrészletesebb vizuális visszacsatolás érdekében. A szükség szülte módszer megoldás lehet azon családok esetében is, ahol a távolság, vagy egyéb ok miatt nem megvalósítható a terápiás foglalkozásokon való személyes részvétel.

Az alapozó terápia egy olyan műfaj, melyben különösen fontos a terapeuta és a gyermek közötti terápiás térben keletkező, működő élő kapcsolat, mely megtart és átlendít a nehézségeken, kudarcokon, és munkára sarkall. Gyerekekkel a sokszor még alakuló feladattudat és feladattartás miatt különösen nehéz online térben dolgozni, mindenképp szülői részvételt, kísérést igényel.

Ahhoz, hogy az alapozó terápia online is megvalósulhasson, néhány feltételnek szükségszerűen teljesülnie kell: kisebb gyermeknek (ovis) megfelelő feladattudattal kell rendelkezni, és a szülőnek is szükséges jelen lenni az óra alatt. Nagyobb, iskolás gyermek megfelelő feladattudattal egyedül is tud dolgozni, de ekkor is szükség lehet szülői közreműködésre. A lakásban szükség van egy olyan térre, ahol megfelelőek a fényviszonyok és megfelelő nagyságú tér áll rendelkezésre a mozgáshoz, 3-4 méter legalább legyen a haladó mozgást igénylő feladatokhoz. Néhány eszköz is fontos, hogy rendelkezésre álljon, pl. kötél, labda, babzsák… Nagyon fontos a megfelelő internetkapcsolat, megfelelő méretű monitor (a telefon, tablet erre a célra nem alkalmas), valamint a megfelelő minőségű hang és kép mindkét oldalon.

Megfontolandó az is, hogy ne okozzon gondot, ne zavarjon senkit az, ha a gyermek ugrál, dobog, amely társasházakban jelenthet problémát, de ez az egyéni fejlesztési tervnél áthidalható a gyakorlatok megfelelő megválasztásával.

Az egyéni fejlesztési terv terápiánk eredményességének egyik záloga, melyet a gyermek aktuális fejlettségi szintjéhez mérve, fejlődésének üteméhez igazítva folyamatosan személyre szabunk, hogy ne csak a már megtanult mozgásformákat gyakoroljuk, és tartsuk szinten, hanem szintet lépjünk, nehezítsünk, vagy éppen a megfelelő könnyítést alkalmazzuk, ha a szükség úgy hozza.

A fejlesztéseket minden esetben egy vizsgálat előzi meg. Az online formában történő vizsgálat előtt egy (díjmentes) próbahívás során győződünk meg a kép és hang minőségéről, valamint a mozgásokhoz szükséges tér adta lehetőségekről. A terápia egyéni formában, alap esetben heti egyszer 60 percben, hometrainig gyakorlatokkal kiegészítve, előre megbeszélt időpontban történik. Szükség esetén a fejlődés tempója, a gyermek terhelhetősége és a család lehetőségeinek függvényében javaslattal élünk az intenzívebb terápiára, gyakoribb alkalmakra.